K N J I G E

LEILA SLIMANI: USPAVANKA

Preden sem v roke dobila Uspavanko, sem si – kot se za toplejše mesece spodobi – želela knjige, ki bi jo  na mah pogoltnila. Saj veste, takšno tipično poletno branje, ki te potegne, ki ni preveč lahkotno in ne preveč zahtevno, ki ima dokaj berljiv slog, a kljub (dokaj) zanimivi zgodbi običajno dokaj hitro utone v pozabo. No, moje želje so se uresničile, saj je drugi, z Goncourtovo nagrado ovenčani roman francoske avtorice točno nekaj takega, kar sem si predstavljala.

Gre pravzaprav za nekakšen triler, zgodbo o mladi pariški družini – možu Paulu, ženi Miriam in njunih 2 otrocih, Mili in Adamu, ki Miriam iz dneva v dan vedno bolj presedata, podobno kot umazana oblačila in dejstvo, da ne more govoriti o ničemer drugem kot o njiju. Pa je to res vse, kar Miriam je? Ker Miriam je v resnici ambiciozna pravnica, ki bi peskovnik kadarkoli zamenjala za sodne dvorane, in ko to končno stori – in njen mož to pospremi z besedami, da “sploh ni vedel, da si želi delati” -, nastopi trenutek, ko v njuno življenje vstopi Louise. Popolna Louise. Vedno urejena, natančna, skrbna, natančna in nadvse ljubeča iz hiše zopet naredi dom in poskrbi za to, da je družina spet srečna. Da je vse na svojem mestu. Da Miriam lahko z nekoliko lažjo vestjo, ker doma pušča dva majhna otroka, odhaja na delo, da je bolj spočita, bolj srečna. Tako kot vsa družina. Vsaj za nekaj časa.

Žal ni vse tako idealno, kot se zdi – Louise namreč naredi nekaj groznega. Nekaj, kar mlado družinico za vedno spremeni in za kar izvemo že v prvem poglavju, temu pa nato sledi menjava časovne perspektive – skok nazaj v preteklost, v trenutek, ko je Louise prvič prišla k Paulu in Miriam, v trenutke, ki bi lahko nakazali, zakaj je Louise na koncu storila, kar je storila. Seveda je iz določenih prizorov – recimo iz tega, na kakšen način se igra z otrokoma, pa iz njene preteklosti, ki jo avtorica postopoma razgrinja čez celoten roman, pa iz tega, kako osamljena je Louise v resnici in kako močno si želi biti del te družine – vsekakor jasno, da ni povsem običajna, da je morda njeno obnašanje nekoliko zaskrbljujoče in da v ozadju nedvomno je neka travma, vseeno pa mislim, da razlogi za njeno finalno dejanje v romanu niso dovolj dobro razdelani. Navsezadnje je Louise varuška z dolgoletnimi izkušnjami; zakaj se je to zgodilo ravno v tej družini in ne že v kakšni pred to in zakaj točno je Louise, če je želela na vsak način ostati del te družine, storila to, kar je storila? Ker bi lahko storila veliko drugih stvari, ki bi ji lažje prinesle to, kar je hotela.

To je samo nekaj vprašanj, na katere v knjigi nisem dobila odgovora, podobno kot to, pa me je zmotil tudi Paulov lik, ki se – iz meni ne popolnoma utemeljenih razlogov – na eni točki obrne proti Louise, kljub temu da mu postaja vedno bolj zoprna, pa še vedno ne stori ničesar … niti takrat, ko ga žena opozori na pripetljaj s piščancem. Takrat se Paul ženini pretirani skrbnosti le posmehuje, češ da pretirava.

Kot največji plus Uspavanke lahko omenim slog Slimanijeve; ni tako površen, tako na prvo žogo, kot smo ga vajeni v običajnih trilerjih (kar ta knjiga absolutno ni, a moj horizont pričakovanja je bil tak), pač pa se izjemno lepo in hitro bere ter nam skuša odstreti vzgibe posameznih likov; kljub temu in kljub menjavanju časovnih perspektiv, pa po mojem mnenju to avtorici ne uspe najbolje. Če sem čisto iskrena, bi mi bilo v resnici morda veliko bolj všeč, da bi zgodba od začetka do konca tekla po kronološkem zaporedju, brez vmesnih preskokov na stranske like/čas po tragediji ipd., toda to je mogoče zato, ker sem pričakovala pravi triler, poln suspenza, namesto tega pa … naletela na zgodbo, ki skuša imeti ‘nekaj več’ od običajnega trilerja, ki sem jo hitro prebrala, a jo bom – ker se me na nobeni ravni ni posebej dotaknila – najbrž tudi hitro pozabila. Najbrž veliko hitreje kot Adele, roman iste avtorice, ki je zaenkrat na voljo samo v angleščini, pripoveduje pa o novinarki, ujeti v zakon, v katerem ni nobene privlačnosti, nobenih spolnih odnosov, v katere se Adele zapleta z naključnimi neznanci enostavno zato, ker se ji – kot pravi odvisnici – zdi, da druge izbire pravzaprav nima …

Leila Slimani, Uspavanka, Založba Mladinska knjiga, 2019, cena: 29,99 EUR.